Logo TyfloCentra Liberec, o. p. s.
Úvod

Semily - Kbely – Letecké muzeum

Když jsme se ráno sešli na nádraží, bylo po dešti a docela teplé počasí. Při přestupu ve Všetatech bylo chladněji a když jsme dojeli do Kbel ,opět pršelo a znatelně se ochladilo. Počkali jsme na domluveného průvodce a se zájmem poslouchali jeho výklad.

Debaty o vznikuspecializovaného leteckého muzea probíhaly od poloviny 60. let. První improvizovaná expozice byla ve Kbelích otevřena v roce 1967 a oficiálně zde muzeum vzniklo v roce 1968. Vznik muzea umožnil soustředit na jednom místě sbírky, které byly do té doby roztroušeny po celé zemi. Muzeum nejprve sídlilo v hangáru číslo 40, ale na konci 80. let došlo k jeho rozšíření a nově byly expozice umístěny ve třech nových hangárech (č. 18 z první světové války, č. 17 z doby první republiky) a další i pod širým nebem. Rozšířené muzeum zahájilo provoz v roce 1988. V 90. letech se do muzea v masovém měřítku dostávala vyřazená bojová technika Československé lidové armády, která muzeum zcela zahltila. Jednu dobu se dokonce uvažovalo o jeho uzavření a přeměně na depozitář. Nakonec se problém vyřešil přesunem techniky do nově vzniklého Vojenského technického muzea Lešany a od roku 1995 už zde těžká technika nebyla. Po roce 2002 čekal muzeum další rozvoj. Byly opraveny hangáry č. 88 (expozice věnovaná počátkům československého letectví) a č. 18 (expozice československého letectví do roku 1938), v budoucnu by měl být rekonstruován i hangár č. 87 s expozicí věnovanou druhé světové válce. Nedostatek krytých prostor však stále vede k tomu, že mnoho exponátů je stále vystaveno pod širým nebem, což je poškozuje. Novinkou pro letošní rok je nové provedení haly První generace proudových letadel. V této hale se mimochodem nachází Lockheed T-33 Bird, De Havilland DH-100 Vampire, Avia S-92 (Messerschmitt Me-262A), Jakovlev Jak-17 a nakonec Gloster Meteor. Navíc byly letos pro příští sezonu 2012 získány dvě novinky: Republic F-84 Thunderjet (nástupce P-47 Thunderbolt), který se stane součástí haly první generace proudových letadel a u nás jediná cvičná verze vrtulníku Mi-24. Se svojí sbírkou se kbelské muzeum řadí mezi největší letecká muzea v Evropě a vlastní několik unikátů (SPAD S.VII, Avia BH-11, Avia S-199, Avia CS-199, Avia S-92 a CS-92 či Jak-17). Jeho expozice, která se vztahuje především k historii československého a českého letectví, obsahuje přes 278 letadel, z nichž je 12 letuschopných. Ve čtyřech krytých halách je umístěno 85 strojů, další jsou na venkovním prostranství a přibližně 155 jich je uloženo v depozitářích. Vystaveny jsou také letecké motory, části draků, letecká výzbroj a výstroj, uniformy, vyznamenání a další artefakty (sbírky obsahují přes 2200 předmětů).

Při přechodu mezi hangáry jsme znatelně zmokli a na některých místech jsme prošli i kalužemi, které se nedali obejít. Silný vítr nám obracel deštníky, ale i přesto jsme byli prohlídkou nadšeni a slíbili jsme si, že se příští rok jistě vrátíme. Po teplém obědě jsme se vydali na cestu domů, která proběhla v klidu.

Fotky z akce si můžete prohlédnout ve Fotogalerii