Logo TyfloCentra Liberec, o. p. s.
Úvod

Semily - Žamberk Muzeum parních strojů

Ve čtvrtek 28. května jsme v uskutečnili dlouhodobě plánovanou akci a po ránu vyrazili do Žamberka navštívit muzeum starých stojů – www.starestroje.cz


Cesta rychlíkem zpestřená výlukou ze Staré Paky do Hradce Králové, kdy se jelo autobsem, proběhla poměrně dobře, z Hradce pak spěšným vlakem do Žamberka rovněž. Na to, že je v Žamberku rozkopaná a kompletně rekonstruovaná ulice z nádraží do centra, a proto tam žádný spoj nezajíždí, jsme byli upozorněni pracovnicí informačního centra, která nám velice ochotně poradila a mimo doporučení dalších zajímavostí města vhodných ke zhlédnutí, navrhla použít služby Radiobusu, včetně kontaktů na tuto velmi praktickou službu, o které jsme dosud neměli ani ponětí. To, že je nádraží ČD na jednom konci města a objekt muzea na úplně opačném konci, že vzdálenost mezi nimi je více než 4 km, což bude pro některé naše členy problém ujít obě cesty pěšky, jsme zjistili na mapě na webu, když jsme prováděli jakousi namátkovou závěrečnou kontrolu, zda je vše O.K., že jsme nic neopomenuli, nenastanou nějaké komplikace a akce se vydaří k naší úplné spokojenosti. V Žamberku před nádražím nás již čekal mikrobus, který jsme si objednali, odvezl nás k objektu muzea, po prohlídce muzea do centra a následně zase zpět na nádraží ke spěšňáku do Hradce Králové. Z Hradce opět v rámci výluky autobusem do Staré Paky, odkud jsme měli pokračovat libereckým rychlíkem do Semil. Ovšem Ouha! Na silnici před Úlibicemi více než kilometrová kolona, vepředu havárka, auta v příkopu, sanitky, … čekalo se na Policii a hasiče IZS, aby uvolnili vozovku a průjezd ostatním účastníkům silničního provozu …. jízda drobnými přískoky vpřed …. do Staré Paky jsme dorazili se zhruba hodinovým zpožděním. Rychlík, i když vypravený odsud, na náš výlukový autobus nečekal a odjel, takže jsme zde museli čekat na následující přípoj a pokračovat do Semil osobákem! Při čekání v koloně pokles nálady cestujících v autobuse k bodu mrazu, a to úměrně ubíhajícímu času a době čekání, než se silnice uvolní. Jediný, kdo neztratil dobrou náladu a veselou mysl byl řidič, který se snažil, a to velmi úspěšně, naši stoupající rozmrzelost rozptýlit. Po celou dobu a zbytek cesty až do Staré Paky přímo chrlil vtipy, veselé historky, atp., že i ten největší mrzout celý ten čas namísto bezmocného skřípění zuby doslova prochechtal! Z Hradce nám zajišťoval cestu autobus hradeckých fotbalistů s výborným řidičem, kterému patří náš velký dík za bravurní zvládnutí nepříjemné situace a naše rozptýlení! Muzeem nás prováděl p. Bednář, st., exponáty se nám velice líbily, návštěvu chtějí někteří z nás na podzim, v září, kdy se má konat před muzeem ukázka funkčnosti exponátů a kdy budou v provozu, zopakovat. Popis muzea, exponátů, nadšenců zde pracujících a další, přenechávám povolanějším
– viz.text níže

Ve východočeském Žamberku shromáždila parta nadšenců unikátní sbírku parních strojů a vozidel, nechybějí ani exponáty vonící benzinem.

Ve stylovém areálu bývalé textilní továrny v Žamberku shromáždila parta párou fascinovaných nadšenců fantastickou sbírku přibližně 140 různorodých exponátů,
které vlastními silami a prostředky shánějí, opravují, renovují a následně provozují.
V žilách jim syčí pára, jež pohání i stroje z předminulého a minulého století, které pamatují samotné počátky automobilismu. V jejich čele funí vzácná nákladní Škoda-Sentinel, jedna ze dvou dochovaných na našem území. Cílem teprve čtyřletého projektu je sestavení sbírky napříč celou historií motorismu – počínaje replikou parovozu Josefa Božka a konče relativně moderními youngtimery. V ideálním případě by měla mít v kolekci zastoupení každá dekáda. Už teď se ale můžete těšit na hezkou skupinku veteránů včetně expozice motocyklů a přibudou ještě traktory. Značnou část výstavy představují obrovské parní lokomobily a kompaktnější stabilní motory, kdysi používané pro pohon zemědělských a jiných zařízení, jako jsou cirkulárky, čerpadla, mlátičky a podobně. Takových zařízení najdete po areálu víc než stovku. Za rohem odstavená parní lokomotiva, parník uprostřed renovačního procesu a unikátní kolekce parních válců pak dokonale dotvářejí atmosféru let dávno minulých. Protože hlavní náplní muzea je renovační činnost, nefunguje zde (alespoň zatím) běžné návštěvní schéma s pokladnou a otevírací dobou. Jednoduše zavoláte a individuálně si domluvíte prohlídku. Ale klidně i svezení či pronájem…
Zdroj: Svět motorů – převzato a upraveno